Kisah Sontot Tentang Emas ETA


Cerita Sebenar Tentang Emas ETA.

Bulan Pertama
sipolan bernama A, ada modal 200k, beli emas 1kg = 135,000
dia akan jual emas ni dengan harga murah, contoh 100,000 tapi perlu delay selama 30 hari.
tapi dia tak buka di facebook, dia approach orang2 yang mata duitan yang tak berapa bijak matematik.
orang2 ini yang menamakan diri pengelola/wakalah akan order pada sipolan A ni,
tapi pada client, mereka akan beritahu yang mereka order dari kilang ( tak wujud pun kilang, sebenarnye order pada si A)
dan pengelola pun buka la ETA 30 harga 110,000 untuk 1kg.

bulan ke dua
balance duit si A, ada 165,000. beli lagi emas 1 kg, harga 135,000.
jual emas ni harga murah lagi 100,000 pada pengelola. kerugian kali ni, pun sama 35,000
total kerugian = 70,000.
jangka masa untuk dua transaksi ini adalah 2 bulan. dalam masa 2 bulan, nama pengelola dah naik, pungpang trusted kiri kanan,
penjilat tumbuh bagai cendawan. segala ilmu, teknik pusing, teknik ar rahnu, teknik cincin belah rotan walaupun tak logik, orang akan percaya.
tapi si A rilek je kat rumah, no publisiti. tak ada orang kenal pun, yang orang sebut2 hanya pengelola.

setelah beberapa siri kerugian untuk pancing investor, si A deploy 5-6 orang untuk berlakon sebagai kilang, dan promot pada pengelola,
masa tu, kuota tak kurang 10kg, dan dalam market kalau kita kumpulkan, bertan2 emas diorang ni ada ( logik ke???)
pada masa ni, semua orang yang percaya dengan pengelola, yang percaya dengan teori akhir zaman, yang keluar hadis emas berbuku2, akan buatla pinjaman bank, keluarkan asb, gadai tanah, untuk beli emas eta.
bila dinasihat, dia kata ini tak lebih dari jual beli, kita pulak yang dikata bodoh tak faham jual beli. ada yang kata diorang tak main program (padahal program tu adalah berasaskan ETA, jika tiada ETA, tiada la program)
tapi mereka tak berapa bijak, jadi kita biarkan. yang ada kereta, gadai kereta dengan emas, kereta masih bayar bulan2. yang ada rumah, gadai rumah dengan emas, loan rumah masih perlu bayar.(keadaan paling bodoh kalau diorang fikir balik)

tapi dalam cerita ni si A adalah yang paling bijak.
dia akan beli ETA dari pengelola secara senyap dengan amount yang banyak dari berpuluh2 pengelola. dan lipat berkali2 melalui beberapa orang.
sampai masa berKG emas yang dijanjikan pada pengelola, diorang tak deliver (sbb barang mmg takde), tapi pengelola perlu dahulukan duit sendiri untuk jaga nama, dan juga berharap kilang akan deliver.
tapi mereka tak faham game ni. jadi bergadaila bayar emas client (termasuklah emas si A yang diorang tak sedar A ni order pada diorang)
dan juga si A dah ada berpuluh2 bijik rumah berpuluh2 bijik kereta, hasil daripada tukaran dengan emas, sebab si A ni tahu, orang yang tukar barang dengan emas ni, takkan pulangkan balik emas, sebab pasti akan tersontot. sebab sistem ni dia yang cipta.
jadi dia tahu.

ok sekarang. dengan modal 200k si A, berapa juta agaknya dia collect?
berapa banyak aset dia ada?
sy tahu ramai yang fikir “cilaka tokbomoh ni tipu aku”, dan menggangap tokbomoh itulah si A ni.
tapi sy rasa, tok bomoh ni pun kene tipu jugak, cuma depan orang ramai perlu berlagak bijak. leader marketing, biasalah, semua nak nampak bagus.

ada yang bertanya kenapa tak pulang modal? beri modal pun dah ok.
hmmm.. fahamilah cerita ini dah selepas itu, tahu lah anda kenapa modal tak nampak langsung.

sama cerita seperti penipuan topup dulu2. celcom, maxis, digi topup akan dijual harga 7rm, berebut la orang beli, order kali pertama 10k pcs, dapat.
order kali kedua 20k pcs pun, dapat.
order kali ketiga 100k pcs, duit dah bayar 700k, topupnye tak nampak sampai la tahun 2015 ni. untung tak seberapa, rugi berganda2.
si penipu hanya rugi 90k rm je. tapi bawak lari 700k.
hmm.. cerita tahun 2006. pengalaman mematangkan diri..

kesimpulan, jangan la percaya bulat2 perkara yang kita sendiri tak berapa faham. pakai ikut je. orang yang kita ikut jatuh tak seberapa, tapi kita jatuh dah tak boleh bangun dah.


Nasihat saya..berhati2 dengan program semacam ini... kasihanlah pada diri anda dan keluarga anda...

-cerita dari facebook

0 comments:

Popular Posts